گروه مالی مالیاتی پیوند محاسب

پیوند محاسب با شعار دقت ، اعتماد و اعتبار وارد بازار کار شد و با هدف تعالی و ارتقا سطح آگاهی مودیان و پیوند دهنده پل بین حسابگران نوپا و کارفرمایان، گامی آرمانی و ایده آل را برای خود ترسیم نموده بود .

اهداف در حسابداری مالیات بر درآمد چیست؟

حسابداری مالیاتی یکی از بزرگترین زیرمجموعه ها یا تخصص ها در حوزه حسابداری است. از نظر مالی شرکتی، هنگام حسابداری مالیات بر درآمد و بهینه سازی ارزش گذاری یک شرکت، چندین هدف وجود دارد.

اهداف اصلی
سه هدف اصلی در حسابداری مالیات بر درآمد عبارتند از:

1. بهینه سازی سود پس از مالیات
اولاً، حسابداری مالیات بر درآمد یک شرکت باید با استراتژی عملیاتی آن مطابقت داشته باشد. به این معنا که برای به حداکثر رساندن سود، یک شرکت باید بداند که چگونه بدهی های مالیاتی را متحمل می شود و استراتژی های خود را بر اساس آن تنظیم کند.

2. ملاحظات تامین مالی
ثانیا، حسابداری مالیات بر درآمد می تواند یک شرکت را قادر به حفظ انعطاف پذیری مالی کند. اثرات متفاوتی از تأمین مالی عملیات شرکت با بدهی و/یا حقوق صاحبان سهام وجود دارد و ساختار سرمایه شرکت می تواند بر بدهی مالیاتی آن تأثیر بگذارد. دانستن این اثرات به شرکت این امکان را می‌دهد که بر اساس آن برنامه‌ریزی کند و انعطاف‌پذیری مالی خود را با باز نگه داشتن گزینه‌های خود حفظ کند.

3. زمان پرداخت
در نهایت، حسابداری مالیات ها شرکت را قادر می سازد تا جریان نقدی را مدیریت کرده و مالیات های نقدی پرداختی را به حداقل برساند. به تعویق انداختن پرداخت مالیات به آینده، بر خلاف پرداخت مالیات امروز، سودمند است. یک شرکت می خواهد برای به حداکثر رساندن ارزش زمانی پول خود، زودتر کسر مالیات را دریافت کند.
توانایی های حسابدار مالیاتی
یک تحلیلگر در مورد مالیات چه چیزی باید بداند؟
مالیات یک زمینه پیچیده برای پیمایش است و اغلب حتی ماهرترین تحلیلگران مالی را گیج می کند. در نظر داشته باشید که قوانین و سیاست‌های مالیاتی متعددی در هر حوزه قضایی خاص و حوزه‌های قضایی متعددی با سیاست‌های مالیاتی متفاوت برای تشدید اثر وجود دارد.

بنابراین، دانش کاری حسابداری مالیاتی به عنوان یک تحلیلگر مالی به یک مهارت عالی تبدیل می شود. هنگامی که فقط از نیازهای ساده صحبت می کند، یک تحلیلگر باید حداقل درک مفهومی محکمی از موارد زیر داشته باشد:
  • استثنا برای برخی از سیاست ها
  • درک مسائل رایجی که با مالیات ها به وجود می آیند
  • درک متقابل مالیات های معوق، مالیات های جاری و نرخ های مالیات موثر
  • درک تأثیر مالیات بر جریان نقدی
  • چگونه این درک را در مدل سازی مالی اعمال کنیم
مالیات بر درآمد در مقابل مالیات حسابداری
مالیات ثبت شده در صورت های مالی شرکت به ندرت با مالیات های ثبت شده در اظهارنامه مالیاتی آنها مطابقت دارد. به این دلیل است که هر اقلام (مالیات شرکت و اظهارنامه مالیاتی) اهداف، استفاده کنندگان و رفتار حسابداری متفاوتی دارد. امور مالی شرکت برای سرمایه گذاران و وام دهندگان در نظر گرفته شده است و - به این ترتیب - با در نظر گرفتن کاربرد و قابلیت اطمینان ساخته شده است. در مقابل، اظهارنامه مالیاتی برای دولت یا سازمان مالیاتی مربوطه در نظر گرفته شده و با هدف پایبندی به سیاست مالیاتی عمومی تهیه می شود.
صورتهای مالی هزینه مالیات را گزارش می کنند، اما مالیات واقعی قابل پرداخت از اظهارنامه مالیاتی حاصل می شود. دوگانگی در گزارش این دو مورد، تفاوت هایی را ایجاد می کند که باید با هم تطبیق داده شود و در نظر گرفته شود. این تفاوت‌ها یا تفاوت‌های دائمی هستند که هرگز معکوس نمی‌شوند، یا تفاوت‌های موقتی هستند، که تفاوت‌های زمانی هستند که در طول زمان معکوس می‌شوند.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

مالیات چیست؟

قبل از شروع به صحبت در مورد اظهارنامه مالیاتی بهتر است راجع به ماهیت مالیات بیشتر بدانیم. مالیات نوعی هزینه است که دولت‌ها جهت تامین هزینه‌های عمومی و همچنین برای منافع اقتصادی کشور از دیگران دریافت می‌کنند.

شاید فکر کنید این یک هزینه اضافی است که می‌بایست به دولت بدهید اما برای خدمات و امکاناتی که دولت‌ها ارائه می‌دهند می‌بایست بنگاه‌های اقتصادی و همچنین افراد حقیقی نیز پرداختی در ازای آن داشته باشند.

محاسبه مالیات به دو روش علی الراس و خوداظهاری صورت می‌گیرد. در روش علی الراس کارشناسانی از سمت اداره مالیات مامور به تعیین میزان مالیات هستند اما در روش خوداظهاری همان طور که از نام آن پیداست افراد حقیقی و حقوقی طبق اظهاری میزان سود و زیان خود را در یک سال به اداره مالیات اعلام و سپس مالیات متناسب با آن را پرداخت می‌کنند.

مالیات‌ها به دو دسته تقسیم می‌گردند. مالیات مستقیم که بر روی درآمد و دارایی اعمال می‌شود و مالیات غیر مستقیم که بر روی کالاهای وارداتی اعمال می‌گردد.
اظهارنامه مالیاتی

انواع مالیات

مالیات مستقیم

مالیات مستقیم خود به دو دسته مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی تقسیم می‌شود.

  • مالیات بر درآمد

یعنی در ازای دریافت هر نوع درآمدی مبلغی به عنوان مالیات از درآمد شخص یا اشخاص کسر می‌گردد. مشمولان می‌بایست حداکثر تا ماه چهارم سال مالی یعنی تیرماه اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

مالیات بر درآمد حقوق، مالیاتی است که در صورت دریافت درآمد در ازای کار می‌بایست پرداخت گردد.

مالیات بر درآمد ملک، مالیاتی است که در صورت وجود درآمد ناشی از املاک که از واگذاری حقوق شخص نسبت به املاک به دست می‌آید پرداخت می‌گردد.

  • مالیات بر دارایی

در این نوع مالیات، ثروت و دارایی مبنای پرداخت مالیات است. دارایی‌هایی مانند املاک، مستغلات، ارث و غیره.

مالیات بر ارث، به طوری که مالیات‌های مستقیم به اموال و دارایی‌های متوفی اعمال می‌شود.

مالیات حق تمبر، مالیاتی است که با ابطال تمبر بر روی اسناد، به آن‌ها اعتبار می‌بخشد و درآمدی هم برای دولت محسوب می‌شود.

مالیات املاک، مشمول تمام معاملات در حوزه ملک است.

مالیات خودرو به تمامی خودروهایی که کار مسافربری، حمل بار و کارهای راه‌سازی و غیره انجام می‌دهند تعلق می‌گیرد که می‌بایست در پایان سال با مراجعه به فاتر پیشخوان و یا پست از طریق خود اظهاری، مالیات خود را پرداخت می‌کنند.

مالیات مربوط به متوفی نیز به این گونه بوده که تمامی وارثین پس از فوت متوفی می‌بایست مبلغ ارزش تمام اقلام وی را مشخص کرده و به همراه مدارک فوت تا قبل از ۱ سال به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

مالیات غیرمستقیم

این نوع مالیات به صورت نامحسوس بر روی قیمت کالاها و خدمات ارائه شده اضافه می‌گردد. دارای سه نوع دسته‌بندی هستند:

مالیات گمرکی که بر روی کالاهای وارداتی اعمال می‌گردد.

مالیات بر ارزش افزوده این گونه است که تمام افراد مشمول مالیات باید هر سه ماه یک بار اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده خود را پر کرده و به اداره ارز افزوده تحویل دهند.

سال مالیاتی به چه معناست؟

سال مالیاتی به دوره مالی در یک سال برای نگهداری سوابق، گزارش درآمد و هزینه گفته می‌شود. آغاز سال مالیاتی همواره معطوف به اول سال شمسی نمی‌شود و بنا به نوع فعالیت می‌تواند هر موقع از سال باشد اما مدت زمان سال مالیاتی می‌بایست ۱۲ ماه باشد حتی اگر در طی چند ماه شخص یا اشخاص مشمول مالیات فعالیت و یا درآمدی نداشته باشند.

در مواردی که سال مالی با سال مالیاتی متفاوت می‌باشد یعنی لزوما از ابتدای سال شمسی شروع نشود؛ سال مالی ملاک تعیین مالیات قرار می‌گیرد و مشمولان تا چهار ماه بعد از اتمام سال مالی فرصت ارائه اظهارنامه را دارند.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی همان گزارش ناشی از درآمدها، هزینه‌ها و سایر اطلاعات مالی است که باید به سازمان امور مالیاتی ارائه گردد. این گزارش می‌بایست در زمان مقرر و با رعایت تمام نکات مندرج در قانون مربوط به آن، به صورت کامل و جامع و همراه با مدارک مربوطه ارسال گردد. تمامی اسناد و مدارک باید طبقه‌بندی و مرتب باشند.

بهتر است میزان سود و زیان در آن درج شده باشد زیرا در غیر این صورت ممیزین اداره مالیات آن را انجام خواهند داد. شما برای پر کردن اظهارنامه می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

نکته قابل تامل این جاست: در صورتی که اظهارنامه برای شخص تکمیل گردد به آن خوداظهاری یا اظهارنامه مالیاتی شخصی می‌گویند. در صورتی که برای سازمان‌ها تنظیم شود به آن اظهارنامه مالیاتی مشارکت و یا اظهارنامه مالیات شرکت می‌گویند.

چه افرادی مشمول مالیات هستند؟

۱- تمام افراد حقیقی و حقوقی مقیم ایران که به فعالیت‌های تجاری چه در ایران و چه در خارج از ایران مشغول هستند.

۲- اتباع خارجی حقیقی و یا حقوقی که در ایران مشغول به امور تجاری هستند.

۳-ایرانی‌های مقیم خارج از کشور که در ایران فعالیت تجاری دارند.

۴- سازمان‌ها و موسسات دولتی

۵- شهرداری‌ها و تمام ارگان‌های زیرمجموعه آن

۶- شرکت‌های تعاونی

۷- وزارتخانه‌ها

۸- تمام اشخاص حقیقی اعم از کارگران، دامداران، کشاورزان و غیره

مزایای ارائه اظهارنامه مالیاتی چیست؟

  • کمک به رشد اقتصادی کشور
  • کمک به توسعه کشور
  • اقزایش امکانات زیرساختی
  • افزایش امکانات رفاهی برای شهروندان

تنظیم اظهارنامه مالیاتی به چه صورت است؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی تمام کارها به صورت الکترونیکی در بستری امن انجام می‌گردد که باعث تسهیل و تسریع کارها شده است. اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی ثبت و پس از کامل شدن تایید و به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. شما می‌توانید به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و فرم مخصوص اظهارنامه مالیاتی را پر کنید.

این کار دارای ۵ مرحله است. ابتدا قبل از ثبت نام می‌بایست کد اقتصادی داشته باشید. سپس شماره تلفن خود را وارد کنید تا در طی تمامی مراحل تایید آن‌ها به شما اطلاع داده شود. اطلاعات و مشخصات را وارد کنید. در مرحله بعد اطلاعات ثبت نام و کاربری شما می‌بایست تایید گردد.

پس آن‌ها را به دقت وارد نمایید. در آخر این بخش به شما کد کاربری و رمز عبوری به صورت پیامک ارسال می‌گردد. مرحله بعدی ثبت الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی است. مرحله اعتبارسنجی نیز تمامی پرونده‌های فیزیکی را با تمامی اطلاعات وارد شده تطبیق می‌دهد.

در صورت تایید اعتبارسنجی وارد بازه زمانی ۴۵ روزه می‌شوید که ارسال اظهارنامه الکترونیک است. در آخر اظهارنامه خود را با توجه به نوع مالیات پر کرده و تمام جداول مالی و ترازنامه مطابق با اسناد مالی را با دقت تکمیل می‌کنید.

پس از تمام مراحل و صحت تایید آن‌ها یک کد رهگیری برای شما ارسال می‌گردد و همچنین قبض مالیاتی شما صادر می‌شود.

تا چه مدت زمانی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی وقت داریم؟

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی ۴ ماه پس از سال مالی است. یعنی حداکثر تا تیرماه زمان دارید تا فرم اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایید.

آیاعدم ارائه اظهارنامه مالیاتی باعث جریمه می‌گردد؟

اگر در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را به هر دلیلی برای اداره مالیات ارسال نکنید محاسبه مالیات به صورت علی الراس صورت می‌گیرد. در صورت‌عدم ارسال اظهارنامه تا ۳۰ درصد مبلغ مالیات پرداخت نشده مشمول جریمه می‌شود. همچنین بدهکاران مالیاتی طبق قانون مالیات مستقیم می‌توانند توسط اداره مالیات ممنوع الخروج شوند.

وکیل مالیاتی شوید - مشاغل و چشم انداز

تصمیم گیری در مورد شغل گام مهمی است. شما باید شغلی را انتخاب کنید که از مهارت ها و استعدادهایی که دارید استفاده کند و در عین حال رویکردی عملی برای رسیدن به اهدافتان داشته باشد. وکلای مالیاتی نوعی وکیل هستند و باید دارای مدرک JD (Juris Doctorate) باشند تا بتوانند از طرف موکلان خود دعوی قضایی را تنظیم کنند. آنها در صورت موفقیت می توانند تا 124000 دلار در سال کاری درآمد داشته باشند. اگر قبلاً در مورد شروع حرفه ای در حسابداری فکر می کردید، ممکن است بخواهید این مرحله اضافی را انجام دهید و یک وکیل مالیاتی شوید. اگر این مسیر را انتخاب کنید قطعا تجربه و درآمد شما افزایش می یابد.

وکلای مالیاتی می‌توانند به مشتریان یا سازمان‌هایی که با خدمات درآمد داخلی (IRS) سر و کار دارند در مورد مشکلات پیچیده ناشی از مالیات بر املاک یا برنامه‌ریزی املاک، درآمد بین‌المللی برای هر آمریکایی شاغل یا دریافت درآمد از کارکنان شاغل در یک کشور خارجی، کمک کنند. یافته های ممیزی IRS، و مشاوره یا نمایندگی مشتریان در صورتی که هر نوع موضوع مالیاتی به دادگاه ختم شود. اگر می‌خواهید یک وکیل مالیاتی مجاز شوید، برای رسیدن به این هدف باید مراحل خاصی را انجام دهید. مانند هر حرفه ای، استانداردهای خاصی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید تا نشان دهید که معیارهای مورد نیاز این حرفه را برآورده کرده اید.
وکیل مالیاتی کیست

وکیل مالیاتی چیست؟

اولین کاری که باید قبل از ادامه تحصیل انجام دهید این است که تصمیم بگیرید که کدام برنامه را می خواهید انتخاب کنید و در چه کالجی علاقه مند هستید. شما باید دروسی را بگذرانید که مطابق با الزامات یک وکیل مالیاتی باشد، مانند اینکه در حال تحصیل در رشته حقوق کیفری یا مدنی هستید. وکلای مالیاتی هر دو نوع قانون را انجام می دهند، بنابراین مدرک حقوقی که انتخاب می کنید باید شامل محتوایی باشد که هر دو زمینه را به خوبی در آمادگی برای حرفه شما پوشش دهد.

میانگین حقوق وکیل مالیاتی

همیشه ایده خوبی است که قبل از شروع تحصیل، تحقیقات خود را انجام دهید تا بدانید شغل شما چه چیزی را در بر خواهد داشت و برخی از کارکردهای این حرفه را بدانید. در زیر خلاصه ای از برخی از وظایف و خدمات خاص که وکلای مالیاتی به طور منظم با آنها درگیر هستند، چه با شرکت های حقوقی کار می کنند و چه به تنهایی به عنوان مشاور، آورده شده است:

کمک به کسب‌وکارها در پر کردن فرم‌های مالیات شرکتی خود و صرف زمان برای بررسی فرم‌های تکمیل‌شده ارائه نمایندگی از صاحبان مشاغل یا افراد دارای مسائل مالیاتی ایالتی یا IRS در دادگاه تنظیم قرارداد برای صاحبان مشاغل در رابطه با تعهدات یا مسئولیت‌های مالیاتی‌شان ثبت برخی اسناد حسابداری، اما فقط در رابطه با آن. کد مالیاتی و قوانین معمولاً، آنها همچنین تعداد معینی ساعت را در هر یا دو سال صرف آموزش مداوم حرفه ای می کنند تا از قوانین مالیات بر درآمد محلی، ایالتی و فدرال و سایر قوانین به روز بمانند - برخی از شرکت های بزرگ یک سیاست دارند. که آنها برای یک یا چند دوره کامل هزینه خواهند کرد، در حالی که دیگران این کار را نمی کنند

گواهینامه، اعتبارنامه و مجوز

همانطور که قبلا گفته شد، وکیل مالیاتی یک حسابدار نیست. بنابراین، برای تبدیل شدن به یک وکیل مالیاتی نیازی به دریافت مجوز CPA نخواهید داشت. تنها شرط لازم برای تبدیل شدن به یک وکیل مالیاتی در اکثر ایالت ها قبولی در آزمون وکالت است. مجوز وکالت و دکتری حقوقی از یک موسسه معتبر، شرط اساسی برای وکالت در هر زمینه ای است. با این حال، الزامات مجوز برای وکیل مالیاتی از ایالت به ایالت دیگر متفاوت است، بنابراین باید بررسی کنید که مسیر تعیین شده توسط ایالت خود را برای دستیابی به اعتبار صحیح دنبال کنید.

افزایش پتانسیل خود برای موفقیت

اگر وکلای مالیاتی قصد دارند در آینده به ایالت دیگری نقل مکان کنند یا بخواهند قانون مالیات را به صورت آنلاین اجرا کنند، ممکن است بخواهند برای گذراندن وکالت در ایالت های دیگر درخواست دهند. علاوه بر این، برای اینکه خود را در موقعیتی قرار دهید که رقابتی تر باشید، ممکن است بخواهید یک مجوز CPA به تحصیلات خود اضافه کنید یا یک مدرک کارشناسی ارشد حقوق مالیاتی را اضافه کنید تا خود را بیشتر به عنوان یک متخصص در زمینه قانون مالیات معرفی کنید.

اولین مطالب آزمایشی من

این اولین مطالب آزمایشی وبلاگ من می باشد و به زودی حذف خواهد شد.
امروز ارتباط و تبادل اطلاعات نقش بسیار مهمی در رشد و فرهنگ مردم یک کشور و جامعه را دارد و وبلاگ یکی از راه های سریع انتقال اطلاعات و ارتباط مردم یک جامعه با هم می باشد .
شما به راحتی می توانید مطالب مورد علاقه , کارهای روزمره , علم و فرهنگ را در وبلاگ خود انتشار دهید و با سایر دوستان خود به گفتگو و تبادل نظر بپردازید .